الاثنين، 10 مارس 2008

أنا محتلة




أنا محتلة وقوات أحتلالى تأبى الجلاء
يصيحون مختلة تمثل أدوار البراءة وتدعى الذكاء
ولا أحد يفهمنى فلست بمجنونة ولا بىّ داء
أنا طفلة الأمس لم أبارح أمسى رغم العناء
وقوات أحتلالى مشاعر رقيقة لن يقدرها يومآ الاقوياء
وحلم حياتى جلاء المشاعر لأكبر وانضج
وأصبح سوية من الأسوياء
فأن أحتفاظى بقلب الطفولة وعقل الطفولة
ووجه الطفولة أكبر غباء
وما لغبائى علاج ولن يشفينى أعقل العقلاء
فأن دوائى ألآم وأحزان وبعض التجارب
" فياله من دواء "

هناك 7 تعليقات:

secret-love يقول...

بصراحه كلامك جامد بس ليه تشبيه نفسك بهذه الصوره القاسيه ربنا مايوقعك فى ضيقه ولا حتى فى احتلال تحياتى

عصفورة من الشرق يقول...

شكرآ على التعليق لكن لما تعيش بقلب طفل وسط عالم قاسى تعرف معنى القسوة وتصورها كما عرفتها وتتمنى التخلى عن كل ما للطفل من مشاعر رقيقة تحتل كل كيانك
ومع ذلك اشكر الله الذى لم يعطينى قلب قاسى حتى لو تالمت فهذا افضل من ايلام الاخرين
اشكرك على الزياره ويا رب تتكرر

Asmaa mahaba يقول...

اهلا عصفور انا اكتب من حوالى عام ونصف تقريبا فى احدى المدونات العامه المحترمه اعجبتنى كلماتك اتمنى ان تنضمى الينا http://blog.mashy.com/ اكون اسعد الناس بتواجدك معنا فنحن نشكل اسره هناك اتمنى ان تنضمى اليها
تحياتى ليكى سومه_87

ياسر يقول...

اللة عليكي بجد
كلمات رائعة بس
للاسف الطيبة والمشاعر
المتدفقة دلوقتي بقولوا عليها
غباء وعقل اطفال

غير معرف يقول...

كلما اقرأ حاجة بتعجبني اكثر من التانية دي قتلتني
حسيت انا بيتكلم عن انا
حانزلها ان شاء الله
حيزية

غير معرف يقول...

صدقيني مافيش أحلى من الواحد يفضل طفل على طول
حاولي تخلي الزمن يديك خبرة و معرفة و ما يلوث روح الطفل البرئ اللي بنبتدي بيها حياتنا
صدقيني ده غباء الطفل هو اللي عايز يتخلص من المشاعر دي و في الآخر حكمة البوساء هي اللي بتتمنى أنه يرجع طفل تاني

غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.