الاثنين، 14 سبتمبر 2009

انا بعشقك



انا قلبى عاشق عشق ما له بديل

يا ام العيون تبكى يفيض النيل

واما الشفايف تبتسم ليا

انط اطير واحقق المستحيل



انا عقلى رافض تبقى مظلومة

واعيش فى حضنك ذليل وحقوقى مهضومه

يا سلة القمح من الفين سنة

ازاى تباتى جعانه وعيالى محرومة



انا جسدى رافض ينحنى للوهم

واعيش ويركبنى الف هم وهم

ويوم ما اموت يقولوا مات محروق

او جثته دابت خلاص فى اليم



انا صوتى رافض ينحبس فيا

يمكن صراخى اليوم يصبح معدية

اعدى بيها اليكم واما نتلاقى

نصنع بايد الحق لبلدنا حرية





انا روحى رافضة تهجرك

انا عاشقة لترابك

ويقولوا مهما يقولوا

انا لاجئه على بابك

ويوم ما احس الغرق

هامسك باتوابك

ويوم ما احس العطش

تسقينى حنية

هناك تعليقان (2):

Unknown يقول...

ليس هناك أجمل ولا أروع من إحساس جياش وروح دافقة وبيان مسترسل وكلمات تنبع من معين حب لاينضب. اليوم قرآت كل مدوناتك وعشت رحلة تطورك ونضوجك وهذة أجمل ما كتبتي إيتها العصفورة الشرقية. شعرك بالعامية متسق مع روحك سلس فياض فوصل شغاف القلب وملك الروح. إيتها العصفورة قد حلت بك روح عاشق مصر الأكبر صلاح جاهين بينما كنت تكبين فامسك بيدك وتكلمتي بلسانه ولا يسيئك هذا فقد استخدمت قالبة الذي صغت داخلة سبيكة رائعة من معدن روحك النقيس شكرا لك فقد أثريت يومي
ناصر

Unknown يقول...

أول مرة أشوف عصفورة رافضة تهاجر..
شعر عميق و رائع بيقول كتير من اللي جوايا و نفسه يطلع