الاثنين، 7 يوليو 2008

الجنة

هل حقآ يصعد للجنة من يملك أكثر من غيره

أم يصعد للجنة حقآ من يملك أن يسعد غيره

أم أن صعودنا للجنة هو وهم لا نملك غيره

مهلآ فيقينى أن الجنة ليست حلم وهم أو غيره

الجنة تهبط للأنسان القادر أن يعطى غيره

تحتضن حنانه بين حنايا القلب لتبارك خيره

الجنة ليست بمكان هى روح الله هى خيره

هناك 8 تعليقات:

alzaher يقول...

أدعوك الى تأبين الدكتور المسيري
فقيد مصر والأمة
يوم الخميس القادم ان شاء الله
بنقابة الصحفيين المصريين
الساعة السابعة مساءا

Wish I were a Butterfly ... يقول...

صدقتي يا عصفورة
زي ما فيه جنةفي الآخرة كلنا نفسنا ندخلها..فيه جنة على الأرض بيحسها الواحد لما يكون معاه زوجة صالحة تعيشه في جنة معاها، أو لما يسعد كل الناس اللي حواليه و يسعد لسعادتهم دي.... أكيد بتكون الحياة زي الجنة، ومش ناقصها غير شوية إضافات و تبقى الجنة بجد

كلماتك جميلة أوي وأنا مش أد التعليق عليها بصراحة :$ بس كتبت اللي حسيته فيها
تحياتي

عصفورة من الشرق يقول...

wish i were a butterfly
انا فى منتهى السعاده لرايك وان المعنى اللى قصدته وصلك لان فى ناس فهمت ان قصدى مفيش جنه فى السماء وده مش صح قصدى بالظبط ما وصلك يا اجمل فراشه
اشكرك

إنسان || Human يقول...

فعلاً ..عندك حق الجنه مش مكان ...هي روح الله هي خيرة ...والدليل في ناس عايشة في جنان بمعنى الكلمه ..لكن مش حاسين بسعادة

ساعد نسرين الايمن يقول...

بالنسبة لي الجنة انا اجلس معها في اي مكان
سلمت يداك
بالمناسبة افتقدك جدا
اين انتي ؟

عصفورة من الشرق يقول...

ربنا يوصلك للجنة معاها يا رب
انا اللى افتقدتك جدآ
انا مشغولة اوى فى الشغل بس رجعت خلاص

غير معرف يقول...

روعة يا بنتي والله إيه ده
كفاية تحتضن حنانه في خنايا قلبه
بجد ملهاش حل
بس برضه قصيرة قوي و ما تعتبرش شعر

غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.