الثلاثاء، 5 أغسطس 2008

تاجى الاول


اهدتنى صديقتى الفراشة الجميلة تاج لم افهم فى البدايه حتى اكتشفت انى يجب ان اجيب على بعض الاسئلة

والان ساحاول ان اجيب وساحاول ان اتحرى الصدق والدقه


اولا: هواياتى

انا مجنونة قراءة واى ورقة بتقع تحت ايدى لازم اقراها

كمان بحب الكتابه مش بس شعر لكن كتير الكلام مش بيطاوعنى

بحب the face book علشان بعرف منه اخبار اصحابى


ثانيآ: أشهر عيوبى

انا كثيرة الاكتئاب لان المثل بيقول اللى يشوف بلاوى الناس تهون عليه

بلوته لكن انا بحزن واتالم اوى لما اشوف الآم غيرى مش مثاليه لكن

يمكن عبط


ثالثآ:حاجات بكرهها جدآ

الظلم ده شىء فظيع جدآ بكرهه اخر حاجه

كمان الكدب وتزييف الحقائق

الاستغلال ومحاولة فرض الراى بالقوة

تقييد الحريات


رابعآ: حاجات بحبها اوى ومش بمل من تكرارها

سؤال صعب اوى لانى بمل بسرعه جدآ لكن بحب اتكلم مع اصحابى القريبين ليا

ممكن نتكلم بالساعات وفى الغالب مش بمل

القراءة ومش بمل بالذات من قراءة كتب توفيق الحكيم الراجل ده عبقرى بجد

مشاهدة الفراشات بحس بمتعه لما تمر قدامى فراشه

بحب القمر بالذات ليلة 14 بعشقه


خامسآ:سؤال بيستفزنى جدآ

هو مفيش حاجه فى السكة؟

والسؤال ده بيسالوه كتير اوى والحاجة اللى مستنينها فى السكه هى عريس

مع انى دايمآ كنت بحس انه سؤال يتسال لواحدة متجوزه عن اذا كانت

حامل ولا لا

مش عارفه انا المفروض اقول ايه لاى حد حشرى بيسال عن جوازى

وبيسال سؤال غلط صبرنى يا رب


سادسآ:امنيتى فى الحياة

لما كنت بتكلم عن احلامى كانت الناس تقول انى بمثل واقول حاجات مثاليه اوى

لكن بما انكم متعرفونيش فانا هتكلم براحتى

انا نفسى اعرف الهدف من حياتى مش هدفى لكن هدف ربنا من انه خلقنى

واحقق الهدف ده نفسى اكون سبب سعادة لكل حد يعرفنى

نفسى بلدنا تتولد من جديد جميلة نضيفه متقدمه مليانه حرية وكرامة اهلها متصانه

نفسى احل مشكلة اطفال الشوارع نوفر لهم بيت ورعاية والاهم محبة

نفسى فى حاجات كتير لا الوقت ولا المساحة تسمح اكتب كل حاجه
اه نسيت نفسى انشر كل اللى كتبته فى كتاب بس مش عارفه يستحق النشر ولا لا


سابعآ:حاجات مؤمنه بيها جدآ

التغيير انا مؤمنه ان التغيير ممكن صعب لكن ممكن وانه مسئولية كل شخص

انه يغير اللى مش عاجبه فى نفسه والاوضاع من حواليه والكون كله لو امكن

المهم يكون تغيير للافضل


ثامنآ:اكتر حاجه فاشله فيها

انى امسك اعصابى ومتنرفزش لما حد يستفزنى بتدرب كتير انى متاثرش

بتصرفات الناس المستفزه لكن بفشل كتير كمان


تاسعآ:وظيفة بحبها

الصحافة لما تكون حرة ولو انى اشك ان فى حاجه كده


عاشرآ: مثلى الاعلى فى الحياة

انا هبط هبط مش قادرة

واحد بس مش كفاية لكن بحترم وبحب ناس كتيير منهم مجدى يعقوب

جراح القلب المصرى العالمى وطبعآ احمد زويل وتوفيق الحكيم اللى كان يستحق

جايزة نوبل بجد ودكتور رفيق نخله استاذى فى الجامعه الامريكيه ودكتور عماد كامل

بردوا استاذى فى الجامعه الامريكية


بهدى التاج لمين؟


ساعد نسرين الايمن

شيماء سمير

حدوتة

المفقوعة مرارتها



هناك 19 تعليقًا:

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا يقول...

حلو سؤال مافيش حاجة جاية في السكة
ابقي ردي
الضغط والمرارة
وهو يعني الجواز ايه غير ضغط ومرارة

مجلة علّي صوتك يقول...

ربنا يسعد أيامك ويرزقك باللي يستاهلك

عصفورة من الشرق يقول...

المفقوعه مرارتها
وحشتينى وطمنتينى كنت فاكره ظغط ومراره وسكر

عصفورة من الشرق يقول...

مجلة علّى صوتك
ميرسى على الدعوة الحلوة

Empress appy يقول...

يا ستى متضايقيش من السؤال عادى ما ههى الناس الحشريه كتير
اما موضوع الصحافه ممكن تلاقى بس هتعانى ربنا معاك سعيده بيكى

غير معرف يقول...

شكرا علي مرورك \\تقبللي خالص تحياتي

blue-wave يقول...

حلو التاج
واجاباتك تحفه
بس نفسى اعرف حاجه
هوا مفيش حاجه فى السكه؟؟؟؟ :))
تحياتى

عصفورة من الشرق يقول...

appy
انا اللى سعيده بيكى وشرفتينى يا رب دايمآ

a few good men
الشكر ليك يا فندم تقبل انت تشكراتى

blue-wave
ميرسى ولو انى توقعت فى اجابه مش هتعجبك؟
لا مفيش

حـــــدوتـــــة يقول...

السلام عليكم

انا اسف على التأخير
بس انتى برضو بقالك فترة كبيرة مبتزورنيش
عموما شكرا على التاج
مع انى مبحبش التيجان دى عشان الفضايح

كويس انى منستش هو مفيش حاجه فى السكة؟

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

غير معرف يقول...

قلت اعمل راجل البيت واشقر عليكي

اخبارك ايه

خدي بالك من انفلونزا الطيور

هبط هبط انا كمان
هههههههههههه

عصفورة من الشرق يقول...

حدوتة
اهلآ اهلآ نورتنى التاج ده اقل واجب يا فندم
هعتبر السؤال بتاعك عن المدونه وهكتب فيها حاجه جديده قريب
سلالالالالالالالالالالالالالالالام

عصفورة من الشرق يقول...

few good men
انت تنور وتشرف فى اى وقت بيتك ومطرحك
انا اخبارى ذى الفل رجعت من السفر ومسافره بكرة
سلامتك من الهبوط
شكرآ لمرورك

ساعد نسرين الايمن يقول...

عصفورة من الشرق

استلمت التاج يا فندم
وسارد عليه قريبا

عصفورة من الشرق
انتي اكيد عصفورة من الجنة

غير معرف يقول...

حلو اوى اللى قريته يا عصفورة من الشرق
بس فى مثالية شويه
الدنيا صعب انها تتغير
واللى اتعود على حاجة عمره مايغيرها

عصفورة من الشرق يقول...

غير معرف
انا معاك فى الجزء الاول من كلامك التغببر صعب الدنيا صعب تتغير بس مش مستحيل واللى اتعود على حاجه صعب يغيرها بس مش مستحيل ممكن يتغيير لو عنده رغبه واراده ومجهود كتير اوى
اشكرك على مرورك

Wish I were a Butterfly ... يقول...

عارفة إني متأخرة جداااااا في تعليقي و زيارتي ليكي. يارب تسامحيني يا عصفورة :$، بس مش كنت بيكون عندي وقت كتير خالص و كمان حاجات تانية كتير منعتني أزور ناس بحبها أوي الحمدلله

مبدئيا شكرا إنك جاوبتي على التاج :)
تاني حاجة... فرحت أوي بإجاباتك عشان أنا كنت متوقعة فعلا إنك شخصية جميلة و عاقلة كدة
السؤال المستفز فعلا بكرهه جداجدا وسبحان الله لسة كنت إمبارح بقول لصاحبتي على كدةوجبت فعلا مثال الحامل اللي برده بيفضلوا يزنوا عليها. بس عارفة السؤال الأغلس إيه؟؟
انت ليه متجوزتيش لحد دلوقتي؟؟
:)
بجد سؤال مستفز فعلاااا
أحلامك جميلة أوي أوي و سيبك من اللي بيقولوا إنك مش واقعية. إن شاء الله ربنا يستعملك في الخير و يقدرك تعملي حاجات كتير أوي كويسة وتشاركي في إنك تحققي أحلامك الكبيرة مع ناس تانية
الوظيفة معاكي فيها جداجدا
و بس كدة :). استمتعت أوي بإجاباتك بجد وفرحت إنك طلعتي زي مااتخيلتك

شرف لي إني أعرفك في العالم الخيالي يا عصفورة :)

عصفورة من الشرق يقول...

wish i were a butterfly
بجد مش لاقيه كلام اكتبه بس انا بحس انك قريبه اوى منى وبحس بده من اول مرة زرت المدونه بتاعتك انا اللى يشرفنى التعرف عليكى واتمنى تدوم صداقتنا
ميرسى يا اجمل فراشه

غير معرف يقول...

ايه ده
والله في معظم الحاجات اللي كاتباها حسيت أنك بتتكلمي علي
واضح أن في إتفاق في حاجات كتير بينا
إلا معلش آخر حاجة قبل ما أمشي
هو مفيش حاجة في السكة :p?

غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.